Strona główna PZK |
Logowanie |
Ostatnio na forum |
Najnowsze tematy





Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Ostatnie artykuły |
Shoutbox |
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.
SQ8HNB
![Offline [off]](infusions/shoutbox_panel/sh_offline.png)
KTOŚ ma pomysł jak odblokować dostęp do PGA ROBOTA ??

![Offline [off]](infusions/shoutbox_panel/sh_offline.png)
W dniu 20.12 zmał kolega Bolesław SP8IAP, pogrzeb odbędzie się 27 grudnias

![Offline [off]](infusions/shoutbox_panel/sh_offline.png)
W niedziele 10 grudnia zmarł kolega Wiesław SP7DJD/SP8DJD. Pogrzeb w środę. Msza o 14:30 w Sanktuarium.

![Offline [off]](infusions/shoutbox_panel/sh_offline.png)
Wczoraj uruchomiliśmy w Klubie SP8PJL pogodynke. Stacja działa na 144.950MHz

![Offline [off]](infusions/shoutbox_panel/sh_offline.png)
Strony dla krótkofalowców. http://studiofxhtm
l.pl kontakt na stronie.
l.pl kontakt na stronie.
Aktualnie online |




Aktualny czas |
Czas GMT
1,5% na OPP |
WSPIERAJĄ NAS |
Finanse |
Nasze zawody 2025 |
Upload/Download |
Nowe Pliki
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Najlepszych 5 plików
![]() |
[17322] |
![]() |
[16538] |
Reklama |
Dział techniczny |










Prawo i ham radio |
Wołanie o pomoc z TITANICA |

Wydarzenia, które rozegrały się w radiostacji na Titanicu tragicznej nocy
12 kwietnia 1912 roku znane są z zapisów w logach stacyjnych z innych statków
odbierających sygnały z Titanica oraz z relacji Harolda Bride'a 2go R/O (radio oficera),
ktory uratowal sie z tonacego statku.
Na R.M.S. Titatnic pracowało dwóch operatorów.
John Phillips (l.25) glówny (odpowiedzialny) R/O oraz Harold Bride (l. 21)
2gi (pomocnik) R/O byli pracownikami firmy Marconi Company oddelegowanymi do pracy
na Titanicu.
W pionierskich czasach radiokomunikacji Marconi Company była firmą dominującą na
rynku. Na większosci statków był sprzęt radiowy Marconi, byli radio operatorzy firmy Marconi,
były procedury radiowe stworzone przez firmę Marconi.
Znak wywoławczy Titanica - MGY - wywodził się z puli Marconiego (stąd pierwsza litera
w znaku - M)
Sygnal wezwania pomocy CQD zostal rownież wymyslony w firmie Marconi.
CQD to kompilacja CQ - wywołanie do wszystkich oraz D - distress (tragiczne/rozpaczliwe położenie).
W chwili tragedii oficjalnie obowiazywała Konwencja Berlińska, w której określono
sygnał wezwania pomocy na morzu jako SOS.
Jednak dominacja Marconiego w radiokomunikacji morskiej tamtych czasów powodowała,
że powszechnie stosowane były kod i skróty z procedur Marconiego.
Równiez na Titanicu styl pracy Phillipsa na radiostacji opierał sie na standardach
pochodzących z macierzystej firmy.
Ponizej zacytowane są wypisy z logów radiowych z innych statków. Niestety log radiostacji MGY zaginął.
Przez pierwsze pół godziny Titanic nadawał ciągle CQD.
Dopiero o godz. 12.45 a.m. pojawia się jeden zapis w logu statku Olympic
o sygnale SOS nadanym przez Titanica.
Z wyjasnień 2go R/O Bride'a wynika, że żartobliwie zasugerował
Phillipsowi, że to może być ostatnia szansa by użyć nowego wezwania pomocy.
Jednak 5 min później Celtic zanotował ponownie nadawany CQD z Titanica.
Ostatni odebrany sygnał z Titanica był CQ i gwałtownie urwał sie...zamilkł na zawsze.
John Phillips zamierzał nadać CQD ale w tym momencie nastąpił black out.
Komentarze |
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz |
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny |
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?