Strona główna PZK |
Logowanie |
Ostatnio na forum |
Najnowsze tematy





Najciekawsze tematy
![]() |
[0] |
Ostatnie artykuły |
Shoutbox |
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.

![Offline [off]](infusions/shoutbox_panel/sh_offline.png)
Dzień Dobry Jeśli ktoś ma kontakt z SP8DXO proszę o info lub prośba o kontakt ze mną. sq8mzw@gmail.com lub telefonicznie. Dziekuję Maciek
sp7wme
![Offline [off]](infusions/shoutbox_panel/sh_offline.png)
zapraszam na testy lacznosci sp-emcom pzk, kazdy poniedzialek 20.00-20.30 czasu lokalnego na 3,760 vy 73 de SP7WME
sp7wme
![Offline [off]](infusions/shoutbox_panel/sh_offline.png)
witam :-) w dn. 07.05.2022 SP5OSP napisal:"dawne SP EMCOM PZK sie rozsypalo i nie istnieje" - mowiac delikatnie - sklamal, a jakim celu? chyba wiem ... w dodatku umiescil tego fejka na stron

![Offline [off]](infusions/shoutbox_panel/sh_offline.png)
Witajcie. Moja uwaga do komunikatu radiowego z dnia 05-05-2022. Ćwiczenia organizowała grupa EmCom Polska !! Dawne SP EmCom się rozsypało i nie istnieje. 73!
sp8iap
![Offline [off]](infusions/shoutbox_panel/sh_offline.png)
poszukuje kogos kto ma do sprzedania TS 830S lub Ts53O S prosze o info ...
Aktualnie online |




Facebook Like |
Aktualny czas |
Czas GMT
1,5% na OPP |
PROMOCJA |
Finanse |
Nasze zawody |
Upload/Download |
Nowe Pliki
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Najlepszych 5 plików
![]() |
[16695] |
![]() |
[16292] |
Reklama |
Dział techniczny |










Prawo i ham radio |








Odwiedzający |
Wołanie o pomoc z TITANICA |

Wydarzenia, które rozegrały się w radiostacji na Titanicu tragicznej nocy
12 kwietnia 1912 roku znane są z zapisów w logach stacyjnych z innych statków
odbierających sygnały z Titanica oraz z relacji Harolda Bride'a 2go R/O (radio oficera),
ktory uratowal sie z tonacego statku.
Na R.M.S. Titatnic pracowało dwóch operatorów.
John Phillips (l.25) glówny (odpowiedzialny) R/O oraz Harold Bride (l. 21)
2gi (pomocnik) R/O byli pracownikami firmy Marconi Company oddelegowanymi do pracy
na Titanicu.
W pionierskich czasach radiokomunikacji Marconi Company była firmą dominującą na
rynku. Na większosci statków był sprzęt radiowy Marconi, byli radio operatorzy firmy Marconi,
były procedury radiowe stworzone przez firmę Marconi.
Znak wywoławczy Titanica - MGY - wywodził się z puli Marconiego (stąd pierwsza litera
w znaku - M)
Sygnal wezwania pomocy CQD zostal rownież wymyslony w firmie Marconi.
CQD to kompilacja CQ - wywołanie do wszystkich oraz D - distress (tragiczne/rozpaczliwe położenie).
W chwili tragedii oficjalnie obowiazywała Konwencja Berlińska, w której określono
sygnał wezwania pomocy na morzu jako SOS.
Jednak dominacja Marconiego w radiokomunikacji morskiej tamtych czasów powodowała,
że powszechnie stosowane były kod i skróty z procedur Marconiego.
Równiez na Titanicu styl pracy Phillipsa na radiostacji opierał sie na standardach
pochodzących z macierzystej firmy.
Ponizej zacytowane są wypisy z logów radiowych z innych statków. Niestety log radiostacji MGY zaginął.
Przez pierwsze pół godziny Titanic nadawał ciągle CQD.
Dopiero o godz. 12.45 a.m. pojawia się jeden zapis w logu statku Olympic
o sygnale SOS nadanym przez Titanica.
Z wyjasnień 2go R/O Bride'a wynika, że żartobliwie zasugerował
Phillipsowi, że to może być ostatnia szansa by użyć nowego wezwania pomocy.
Jednak 5 min później Celtic zanotował ponownie nadawany CQD z Titanica.
Ostatni odebrany sygnał z Titanica był CQ i gwałtownie urwał sie...zamilkł na zawsze.
John Phillips zamierzał nadać CQD ale w tym momencie nastąpił black out.
Komentarze |
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz |
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny |
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?