Strona główna PZK
Logowanie
Login

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnio na forum
Ostatnie artykuły
Shoutbox
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.

SQ8MZW
[off] 03/01/2023 13:54
Dzień Dobry Jeśli ktoś ma kontakt z SP8DXO proszę o info lub prośba o kontakt ze mną. sq8mzw@gmail.com lub telefonicznie. Dziekuję Maciek

sp7wme
[off] 12/11/2022 19:17
zapraszam na testy lacznosci sp-emcom pzk, kazdy poniedzialek 20.00-20.30 czasu lokalnego na 3,760 vy 73 de SP7WME

sp7wme
[off] 11/11/2022 09:53
witam :-) w dn. 07.05.2022 SP5OSP napisal:"dawne SP EMCOM PZK sie rozsypalo i nie istnieje" - mowiac delikatnie - sklamal, a jakim celu? chyba wiem ... w dodatku umiescil tego fejka na stron

SP5OSP
[off] 07/05/2022 19:27
Witajcie. Moja uwaga do komunikatu radiowego z dnia 05-05-2022. Ćwiczenia organizowała grupa EmCom Polska !! Dawne SP EmCom się rozsypało i nie istnieje. 73!

sp8iap
[off] 10/11/2021 17:57
poszukuje kogos kto ma do sprzedania TS 830S lub Ts53O S prosze o info ...

Archiwum
Aktualnie online
Gości online: 1

Userów online: 0

Łącznie userów: 389
Najnowszy user: SQ8MK
Facebook Like

Wołanie o pomoc z TITANICA
CiekawostkiBogdan SP5WA ogłosił bardzo ciekawy konkurs dotyczący Titanica i jego tragedii. Jedno z pytań konkursowych dotyczyło sposobu i treści wołania o pomoc. Poniżej, znajduje się bardzo ciekawe wyjaśnienie tej kwestii. Znakomicie opracowana strona o Titanicu i jego radiooficerach  znajduje się TU Ten materiał też jest bardzo interesujący.

Wydarzenia, które rozegrały się w radiostacji na Titanicu tragicznej nocy
12 kwietnia 1912 roku znane są z zapisów w logach stacyjnych z innych statków
odbierających sygnały z Titanica oraz z relacji Harolda Bride'a 2go R/O (radio oficera),
ktory uratowal sie z tonacego statku.
Na R.M.S. Titatnic pracowało dwóch operatorów.
John Phillips (l.25) glówny (odpowiedzialny) R/O oraz Harold Bride (l. 21)
2gi (pomocnik) R/O byli pracownikami firmy Marconi Company oddelegowanymi do pracy
na Titanicu.
W pionierskich czasach radiokomunikacji Marconi Company była firmą dominującą na
rynku. Na większosci statków był sprzęt radiowy Marconi, byli radio operatorzy firmy Marconi,
były procedury radiowe stworzone przez firmę Marconi.
Znak wywoławczy Titanica - MGY - wywodził się z puli Marconiego (stąd pierwsza litera
w znaku - M)
Sygnal wezwania pomocy CQD zostal rownież wymyslony w firmie Marconi.
CQD to kompilacja CQ - wywołanie do wszystkich oraz D - distress (tragiczne/rozpaczliwe położenie).
W chwili tragedii oficjalnie obowiazywała Konwencja Berlińska, w której określono
sygnał wezwania pomocy na morzu jako SOS.
Jednak dominacja Marconiego w radiokomunikacji morskiej tamtych czasów powodowała,
że powszechnie stosowane były kod i skróty z procedur Marconiego.
Równiez na Titanicu styl pracy Phillipsa na radiostacji opierał sie na standardach
pochodzących z macierzystej firmy.
Ponizej zacytowane są wypisy z logów radiowych z innych statków. Niestety log radiostacji MGY zaginął.
Przez pierwsze pół godziny Titanic nadawał ciągle CQD.
Dopiero o godz. 12.45 a.m. pojawia się jeden zapis w logu statku Olympic
o sygnale SOS nadanym przez Titanica.
Z wyjasnień 2go R/O Bride'a wynika, że żartobliwie zasugerował
Phillipsowi, że to może być ostatnia szansa by użyć nowego wezwania pomocy.
Jednak 5 min później Celtic zanotował ponownie nadawany CQD z Titanica.
Ostatni odebrany sygnał z Titanica był CQ i gwałtownie urwał sie...zamilkł na zawsze.
John Phillips zamierzał nadać CQD ale w tym momencie nastąpił black out.


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Wygenerowano w sekund: 0.17
17,478,140 unikalne wizyty