Strona główna PZK
Logowanie
Login

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnio na forum
Ostatnie artykuły
Shoutbox
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.

sp5smy
[off] 22/09/2023 09:00
Strony dla krótkofalowców. http://studiofxhtm
l.pl kontakt na stronie.

SP5OSP
[off] 13/07/2023 21:33
W dniu dzisiejszym po półrocznej przerwie ruszył przemiennik SR8LLB w Lubartowie. Przemiennik działa w sieci FM Poland: http://hamspirit.p
l/?p=2449 wiecej o FM Poland http://fm-poland.p
l:888

sq8bwh
[off] 27/04/2023 11:24
Warto zaktualizować zakładkę https://ot20.pzk.o
rg.pl/articles.php
?article_id=79 , bo teraz już wydają te same sufixy w różnych okręgach i od 2007 roku doszły nowe pasma + inne drobne zmiany. 73!!

SQ8MZW
[off] 03/01/2023 13:54
Dzień Dobry Jeśli ktoś ma kontakt z SP8DXO proszę o info lub prośba o kontakt ze mną. sq8mzw@gmail.com lub telefonicznie. Dziekuję Maciek

sp7wme
[off] 12/11/2022 19:17
zapraszam na testy lacznosci sp-emcom pzk, kazdy poniedzialek 20.00-20.30 czasu lokalnego na 3,760 vy 73 de SP7WME

Archiwum
Aktualnie online
Gości online: 3

Userów online: 0

Łącznie userów: 397
Najnowszy user: SP8DTG
Facebook Like

Wołanie o pomoc z TITANICA
CiekawostkiBogdan SP5WA ogłosił bardzo ciekawy konkurs dotyczący Titanica i jego tragedii. Jedno z pytań konkursowych dotyczyło sposobu i treści wołania o pomoc. Poniżej, znajduje się bardzo ciekawe wyjaśnienie tej kwestii. Znakomicie opracowana strona o Titanicu i jego radiooficerach  znajduje się TU Ten materiał też jest bardzo interesujący.

Wydarzenia, które rozegrały się w radiostacji na Titanicu tragicznej nocy
12 kwietnia 1912 roku znane są z zapisów w logach stacyjnych z innych statków
odbierających sygnały z Titanica oraz z relacji Harolda Bride'a 2go R/O (radio oficera),
ktory uratowal sie z tonacego statku.
Na R.M.S. Titatnic pracowało dwóch operatorów.
John Phillips (l.25) glówny (odpowiedzialny) R/O oraz Harold Bride (l. 21)
2gi (pomocnik) R/O byli pracownikami firmy Marconi Company oddelegowanymi do pracy
na Titanicu.
W pionierskich czasach radiokomunikacji Marconi Company była firmą dominującą na
rynku. Na większosci statków był sprzęt radiowy Marconi, byli radio operatorzy firmy Marconi,
były procedury radiowe stworzone przez firmę Marconi.
Znak wywoławczy Titanica - MGY - wywodził się z puli Marconiego (stąd pierwsza litera
w znaku - M)
Sygnal wezwania pomocy CQD zostal rownież wymyslony w firmie Marconi.
CQD to kompilacja CQ - wywołanie do wszystkich oraz D - distress (tragiczne/rozpaczliwe położenie).
W chwili tragedii oficjalnie obowiazywała Konwencja Berlińska, w której określono
sygnał wezwania pomocy na morzu jako SOS.
Jednak dominacja Marconiego w radiokomunikacji morskiej tamtych czasów powodowała,
że powszechnie stosowane były kod i skróty z procedur Marconiego.
Równiez na Titanicu styl pracy Phillipsa na radiostacji opierał sie na standardach
pochodzących z macierzystej firmy.
Ponizej zacytowane są wypisy z logów radiowych z innych statków. Niestety log radiostacji MGY zaginął.
Przez pierwsze pół godziny Titanic nadawał ciągle CQD.
Dopiero o godz. 12.45 a.m. pojawia się jeden zapis w logu statku Olympic
o sygnale SOS nadanym przez Titanica.
Z wyjasnień 2go R/O Bride'a wynika, że żartobliwie zasugerował
Phillipsowi, że to może być ostatnia szansa by użyć nowego wezwania pomocy.
Jednak 5 min później Celtic zanotował ponownie nadawany CQD z Titanica.
Ostatni odebrany sygnał z Titanica był CQ i gwałtownie urwał sie...zamilkł na zawsze.
John Phillips zamierzał nadać CQD ale w tym momencie nastąpił black out.


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Wygenerowano w sekund: 0.16
17,616,691 unikalne wizyty